De vertrouwenspersoon
Het afgelopen jaar hebben we diverse projecten voor organisaties opgepakt die hebben bijgedragen aan het creëren van een veilige en prettige werkomgeving. Denk hierbij aan moderne personeelsregelingen en beleidsstukken die zich o.a. richten op sociale veiligheid en de klokkenluidersregeling. In deze documenten wordt altijd de vraag gesteld: waar kunnen medewerkers terecht om ongewenst gedrag te melden?
In eerste instantie moedigen we medewerkers aan om dit bij hun leidinggevende te melden, vooral bij kleine conflicten. Maar wanneer het gaat om zaken als (seksuele) intimidatie, pesten, agressie, discriminatie of twijfels over het melden van integriteitskwesties zoals fraude of maatschappelijke misstanden, kan het voor medewerkers niet altijd veilig of comfortabel voelen om dit met hun leidinggevende te bespreken. In dergelijke gevallen is het voor medewerkers prettig om te kunnen praten met een vertrouwenspersoon. Deze vertrouwenspersoon is aangesteld en opgeleid om te adviseren en te begeleiden bij de te nemen stappen.
Als je overweegt om een interne vertrouwenspersoon aan te stellen, raden we aan om te kiezen voor twee personen: een man en een vrouw, bij voorkeur van verschillende afdelingen om de toegankelijkheid te vergroten. Wij adviseren organisaties ook om een externe vertrouwenspersoon aan te stellen. Ook hiervoor kan je terecht bij Menskant. Paulien vervult deze rol op dit moment al bij twee organisaties en is volop bezig met de certificering